Thursday, February 12, 2015

DIMANA MELAYU TIKA DUNIA SEDANG BERUBAH ERA



selepas era revolusi industri hingga kini, kita di anggap sebagai marvel of human civilization sebab dengan pencapaian moden, kita telah jauh meninggalkan ketamadunan lampau. cumanya, what next?

era digital di anggap sebagai pemula arah ke suatu era baru. dan di anggap sebagai pembuka pintu era 4 dimensi. atau lebih best di panggil, era dunia baru. selain dari tu, manusia mulai menuju hubungan intergalactic yg mana manusia dah bersedia untuk explore melebihi bumi. jadi, di mana MELAYU ketika dunia sedang menuju era baru?

rata-rata kini melayu dan umat islam menanti dengan penuh harapan supaya imam mahdi akan memimpin mereka. Tahukah anda bahawa ketika mongol menyerang Abasiyah dulu, mereka juga berharap perkara yang sama. Sedangkan ketika itu, tamadun Islam di tahap tertinggi. Tapi kenapa mereka kalah teruk sedangkan mereka punyai ketamadunan yang hebat? Kalah dengan babarian dari padang rumput?

Ini terjadi bila umat islam ketika itu saling bertanya-tanya sesama sendiri, apakah kita sudah di puncak ketamadunan?! Apakah telah kita habis mengkaji. Akibatnya, mereka berhenti mengkaji. Tanpa sedar, musuh mula merancang untuk menjarah mereka.

Begitu jugalah kita sekarang. Kita takut untuk mengkaji, kononnya kita mencabar tuhan. itu bukan. tuhan tetap agong. manusia kena explore apa yang telah di cipta untuk mereka. sudah tiba masa kita, orang melayu dan islam membina sesuatu untuk menuju era baru. insyallah

EXACT "COPY PASTED" FROM : http://nusanaga.blogspot.com/2014/12/dimana-melayu-tika-dunia-sedang-berubah.html

No comments:

Post a Comment