Saturday, July 9, 2011

Israk & Mikraj : Benchmarking untuk lonjakan sains atau kejumudan?

By: PHD

Apabila tiba musim ceramah Israk & Mikraj sudah pasti di sana sini terpampang poster ceramah. Ceramah tentang peristiwa ini menjadi 'favourite' selain dari tajuk 'Lailatul Qadr' kerana ia menggambarkan kebesaran Allah swt yang melampaui semua teknologi yang manusia miliki. Sekembalinya Rasulullah saw dari perjalanan merentasi langit/masa/ruang baginda telah menyampaikan kisah yang baginda alami kepada penduduk kota Makkah. Ramai yang menganggap baginda sudah gila malah ada sahabat yang menjadi goyah namun Sayyidina Abu Bakar ra membuat pengakuan kepercayaan sepenuhnya kepada insan yang bergelar Al-Amin ini.
Dari segi kajian sains, peristiwa Israk & Mikraj memberi suatu lonjakan kuantum ( bukan setakat lonjakan saujana !!) yang mampu mengubah persepsi tentang ruang-masa serta teknologi yang terlibat.

Namun rata-rata ilmuan islam Melayu lebih menafsirkan peristiwa tersebut sebagai keterhadan (limitation) dan menjadikannya sebagai 'taboo' untuk dikaji secara empiris (matematik, hipotesis dan teori sains)

Begitupun peradaban umat Islam semasa zaman keemasan Islam dan teknologi moden Barat yang munkin bersumberkan Al-Quran (hasil kerja Orientalis menggali & mengkaji semua kitab-kitab agama sebelah Timur) mempunyai pendapat yang berbeza iaitu sebagai batu loncatan atau benchmarking eksplorasi manusia.

Sebagai nota di sini , peta dunia yang pernah dicipta Ilmuan Islam pada zaman itu ketepatannya hampir menyamai penggunaan GPS atau satelit. Begitu juga Ibnu Sina dikatakan menguasai suatu ilmu tenaga insan yang mampu memindahkan batu dari bulan di hadapan beliau.wallahu'alam


Di sini saya ulas secara ringkas perbezaan pandangan 2 golongan ilmuan tersebut

Golongan 1 : Dunia Barat (Orientalis) / Zaman Keemasan Islam :

-Bench mark eksplorasi manusia menembusi angkasalepas
-Perlu ada kekuatan atau pesawat ke angkasa lepas (buraq)
-Manusia perlu diubahsuai (mungkin dgn memakai sut tertentu atau mengubah DNA) untuk ke sana (Rasulullah saw dibedah sebelum mikraj)
-Terdapatnya teknologi pantas melebihi cahaya atau teori gerbang universe (warm hole)

-Terdapat kedudukan tertentu untuk pelepasan pesawat ( mikraj di Baitul Maqdis)
-Pengembaraan mungkin anti-masa iaiatu mampu ke masa depan (Teori Relativiti)

-Masa adalah relatif (teknologi internet)
-Seandainya setiap pintu langit ada kunci yang dipegang malaikat dan diumpamakan malaikat itu kuasa alam & kunci itu hukum sains maka untuk menembusi setiap langit suatu formula matematik seperti E=MC2 perlu dicari & diselesaikan
-Angkasa tempat penghantaran maklumat dengan gelombang ( kisah-kisah kejahatan manusia yang dibalas dengan siksaan ditunjukkan kepada Rasulullah saw

Golongan 2 : Ilmuan Islam selepas Zaman Keemasan Islam sehingga kini :

-Hanya Rasulullah saw insan yang mampu naik ke langit. Percubaan manusia adalah sia-sia dan dianggap taboo

-Bulan & langit ada malaikat & kunci. Semua penjelajahan angkasa adalah penipuan

========================================================================

Apa yang penting walaupun ramai yang insaf dan kagum ( selalunya dengan air mata) apabila para penceramah menyampaikan kebesaran Allah saw yang ditunjukkan kepada Rasulullah saw melalui peristiwa Isra' dan Mikraj .tetapi..yaa..tetapi masih ramai yang tidak mahu mengambil Islam secara syumul (keseluruhan) iaitu dari segenap segi iaitu kekeluargaan,pentadbiran, pemerintahan, kehakiman dan lain-lainnya.

Marilah kita menilai tangisan kita adakah benar tulus dan 100% tunduk serta taat akan perintahNya atau sekadar kisah-kisah hiburan setahun sekali

P/s : Ini pandangan peribadi PHD sahaja

SUMBER :
http://mrsmmersing.blogspot.com/2011/06/israk-mikraj-benchmarking-untuk.html

TRIBUTE : Penunggu Hujung Dunia (PHD)@Final Arrival@Mind Installer@Pengembara Alam

No comments:

Post a Comment