Thursday, May 26, 2011

Perjalanan ku......


Wahai, Allah Rabbul Izzaty,
Dahulu, ku rasakan hidup penuh makna,
Segala pandangan hatiku, hanyalah ke arah duniawi,
Tanpa makna,
Segalanya dalam hidupku,
Hanyalah, seronok, seronok dan seronok....
Namun........jauh dalam lubuk hati,
Aku 'hilang' sesuatu....

Hinggalah pada suatu ketika,
Daku diuji dengan ujianMu yang Maha Berat,
Segala nikmat yang kurasai,
Tak semena-mena,
Ditarik satu persatu dariku,
Aku dari seorang yang senang lenang,
Jatuh merudum dalam hidupku,
Segala perniagaanku yang maju,
Pendapatan boleh ku kumpul sehingga RM2000lebih sebulan,
Habis, menjadi punah ranah, bersama dengan susut ekonomi global,
Kawan-kawan semua jauh dariku,
Kecuali, mereka yang tetap setia bersamaku,
Dari solat 5 waktu yang kulakukan,
Kerna 'terpaksa', menurut suruhan ibu dan bapa,
Aku menjadi malas untuk beribadah,
Aku mula meroyan sendirian,
Dahulu aku menyangka aku ini mudah dapat Surga,
Hanya dengan solat 5 waktu yang kujadikan tiket,
Meskipun, tidak sesempurna mana,
Dan masih dipenuhi ujub,
Solat tanpa kesedaran yang utuh di sanubari....

Makanya, setelah itu, aku menerus kembara Ruhani,
Dalam keadaan kemelut hidup yang penuh tertekan,
Aku menjalani berbagai perguruan,
Sehingga aku menimbang-nimbang,
Mana yang Haq dan mana pula yang Bathil,
Dari bersolat, aku semakin lama merasa tidak perlu bersolat,
Kerna dalam hatiku bergetus, "Untuk apa? Untuk apa?"
"Bukankah Tuhan yang kalian panggil, Ar-Rahman itu telah tinggalkan daku?"
Jadi, aku, berbekalkan 'pengajian hakikatku' yang tinggi,
Menjadi semakin bongkak, keras kepala, dan menurut emosi,
Aku meletakkan dirikulah Tuhan,
Iaitu egoku.....

Aku berlagak mengerti dan arif dalam dunia Tasauf,
Meskipun, perjalananku hakikatnya baru bermula 5 persen,
Aku semakin berbuat maksiat, semakin meninggalkan solat,
Dan, yang penting, aku sering meletakkan semua pada DIA,
Yalah, apa yang tidaknya, bukankah DIA penentu semua?
Bukankah DIA yang menjadikan aku susah?
Bukankah DIA yang meletakkan 'sifat ego dan bongkak' dalam hatiku?
Aku terus yakin yang aku telah mengenal, meski tidak jaga syariatNya,
Dan, aku tinggalkan semua guru tarekat dan hakikatku,
Serta menongkah arus sendirian, dengan Ego dan Bongkak,
Yang kukira sebagai Marifahku.......

Bukan ujianmu itu buat aku lagi syukur padaMu,
Bahkan, aku yang merasa telah 'terpilih' dan ada maqom di sisiMu,
Mendabik dan membangkang, "Aku patut dan berhak senang"
"Bagaimana sang kafirin ko perhias dengan rezeki tanpa putus?"
"Bagaimana, sang salik, kau susahkan?"
"Apa benarkah kata Engkau bahawa Engkau cinta makhluk yang menujuMu?"
Betapa susah aku menuju jalanMu, Ya ALLAH,
Akhirnya, aku menerima Istidraj darimu,
Sehingga perjalananku dalam keruhanian,
Yang lebih berupa sangka-sangka,
Menyangka telah 'berme'raj' naik dekat denganMu,
Dan berkhayal-khayal,
"Biarlah aku susah, Syurga pasti untukku."
Aku ni bukan saja Surga, bahkan akan menyatu dalamNya,
"Getus hatiku, yang merasa telah 'tinggi'."
Sehingga suatu ketika,
Aku merasa sangat gelisah,
Api neraka terbuka depan kosad mataku,
Sehingga aku nampak,
Dengan Mata pancaindera keenamku,
Seksaan yang bakalku terima,
Di neraka Jahannam yang pedih,
Bersama, penyangak-penyangak yang suka kau jadikan sahabat,
Bersama, gadis-gadis seksi yang suka engkau lihat,
Bersama, penipuan yang engkau lakukan,

Aku menjerit dan meraung di dalam Jahannam yang berjelaga,
Gelap dan pekat, serta mengerikan,
Dalam perjalanan ruhaniku itu,
"Arghhhhhh, Sakitttt, It hurts..........Arghhhhhhh",
Terdengar suara dari hatiku,
"Inilah neraka yang kau sindir-sindir, yang engkau permainkan"
Teringatlah aku, kalamku dulu masa zaman 'MARIFAT aku HEBAT',
"Ah, neraka tu, aku duduk dalam dia aku 'STEAM',
pasal apa, aku dah jadik Tohan, Aku tengok pompuan naked kena seksa,
Lagi aku STEAM."
"Lagipun apa perguruan yang tadak kat aku? Naqshband, aku pegang, ABJAD dah kuambil.",
"Mestilah Syafaat senang-senang melimpahiku."
Begitulah teruknya pemikiranku di zaman Jahiliyah yang ku sangka Marifat,
Aku sering menjadi kusut dan tidak tentu arah,
Aku menangis, dan meratap sendirian,
Hatiku semakin layu....

Barulah kusedar, jalanku salah, dan masih perlu pembetulan,
Teologi marifatku memang tak dinafikan,
Sehingga aku berupaya menarik pengikut,
Di kalanganku sendiri,
Tetapi, semua telah kuselewengkan selama ini,
Dengan kehendak nafsu serakahku,
Guru-guru mengajar yang Haq, kita tafsir ikut nafsu,
Mana serasi dengan kita diambil,
Mana tidak dicampak jauh-jauh......

Sehingga suatu ketika,
Aku menemui seseorang,
Yang membantu kehidupanku,
Sehingga aku berupaya mengenal semula diriku,
Meskipun dirinya bersahaja,
Beliau sanggup turun dari jauh, ke sini,
Semata-mata untuk mengajar aku marifat sebenar,
Maka, setelah itu,
Baharulah aku di'buka'kan,
Bahawa, 'diriku sendirilah' Syaithan paling besar,
Yang menyembah hawa dan nafsuku,
Diajar aku suatu rahsia,
Hanya melihat wajahnya yang bersih,
Telah menggentar segala Iblis dalam sanubariku,
Dan sering berlakon seperti orang awam sahaja....

Maka, fahamlah aku bahawa,
Semua jalan yang aku ambil sebelum ini,
Tidaklah lain,
Hanya membawa cahaya yang SATU,
Berbeza pada ranting sahaja,
Tiada dia memaksakan SOLAT itu,
Melainkan mengarahkan diriku,
Carilah dirimu sendiri,
Maka engkau akan kenal TUHANMU.....

Saat perpisahan,
Aku terasa begitu berat,
Rasa macam dah tertulis kebaikan dalam penemuan itu,
Yang Diatur Sang Maha.....

Nyata, aku pulang dengan penyempurnaan Syariat ke atas diriku,
Yang kurasakan semakin ringan kulaksanakan,
Aku berbuat Solat, bukan lagi mengharap suatu apa pun,
Melainkan atas kesedaran,
Tanggungjawab tanpa soal periksa kepada Sang Yang Satu,
Maka, bermula di situlah,
Aku berupaya mematikan kelima-lima pancainderaku,
Satu persatu hijab terbuka untukku,
Dan akhirnya, Aku kembali menongkah jalan CAHAYA,
Dengan penuh 'Courage' dan Kekuatan jiwa.......

Ya Allah, kini aku bersyukur kepadaMu,
Kerna menunjuki akan kebenaran yang meski masih sekitar satu perlima,
Tetapi sudah cukup baik untuk menghadirkan,
Suatu sensasi 'perubahan' yang kucari-cari,
Dan kini Ya Allah,
Aku tenang padamu,
Meskipun dilanda dengan cobaan,
Rezeki yang tidak banyak mana,
Tapi aku mampu senyum sehingga ke kuping telingaku,
Segala jalan-jalan yang kuambil sebelum ini,
Barulah, mendatangkan 'kesan' seusai aku kenal diriku,
Maka, aku menitis air mata,
Tetapi kali ini, sambil senyum,
"Ya ALLAH, terima kasih Ya ALLAH."
Sehingga hujan RAHMAT membasah kawasan kediamanku,
Aku terus menangis.........dan menangis........

Syukur Ya Allah, Ampun Ya Allah, Agung Kau Ya Allah!!!
Benar Kau pada janji Kau Ya Allah!!!

Aku terdengar bisikan dalam Qalbiku,
"Usahlah Kau risau Rizal.",
Engkau telah berjuang jiwa raga,
dengan penderitaan batinmu,
Demi mencari SANG MAHDI kebenaran,
Zamannya akan tiba jua,
Dan telah begitu hampir,
Biarkanlah mereka yang kufur terus kufur,
Akan tiba suatu saat,
Segala-gala dibumi,
Akan dipenuh CAHAYA KETUHANAN,
yang dalam Injil disebut KERAJAAN ALLAH,
Sedang Quran menyebut sebagai BERITA GEMBIRA,
Maka, marilah kita berdoa kepada Allah,
Agar mendudukkan kita dalam CAHAYA-NYA,
Yang dibawa MAHDI, sang Mujadid Hakiki.....

SEKIAN HASIL NUKILAN : SHAHRIZAL FAKIR ILALLAH
TRIBUTE : HIGHLANDER 07, PENGEMBARA ALAM MASTER OF ASTRAL, SHEIKH AHMAD JUNIDIN, SHEIKH MOLANA SULTAN UL AWLIYA NAZIM AL-HAQQANI, SH YUSUF NAQSHBAND, SH HAJI SARONI KAJANG, SH MUKHTAR DASUKIYAH DAN SEMUA YANG PERNAH JADI GURUKU ZAHIR BATIN.....TIMA KACEH....


4 comments:

  1. bagus ni shah...perjalanan aku (hampir 8 tahun dahulu hingga skrg) hampir sama dgn perjalananmu.... jahanam habis segala impian perniagaan dsbnya suatu masa dulu.. byk kali menangis sendirian dlm bilik dek kerana ujian hidup dah mcm perkara biasa.. dikenakan ujian dahulu, baru 'jumpa' sesuatu.

    teruskan dgn kisah pengalaman.. moga menjadi 'reference' kpd yg lain2..

    ReplyDelete
  2. byk sudah artikel yg dibaca ..,jarang2 sekali ada yg berani ceritakan pengalaman sendiri..,dan betapa sukar perjalanan kawan itu melalui dugaan dan ujian...,dan akhirnya..kawan berjaya melepasi dgn selamat ..,alhamdulillah.ini jugak memberi aku 1 kekuatan untuk terus berjuang demi kerana cinta hakiki yg aku cari sekian lama masih dalam samar..,kerana aku jugak melaluinya perjalanan yg sukar. tahniah kepada mu kawan blog ini best.

    ReplyDelete